Differentiale trykskiver.
De gamle originale blyskiver har tendens til at smuldre.
Du er ikke i tvivl hvis det sker, men det kan gaa haardt ud over kron-og spidshjul.
De nye trykskiver er fremstillet i bronze.
Lufttryk.
Foreskrevet lufttryk i dæk:
Dækstørrelse 30 x 3½” = 65 ft/lbs.
Dækstørrelse 21″ = 32 ft/lbs.
Hvor meget olie – – -.-
Hvor meget olie paa Ford T motoren?
I haandbogen oplyses at det bedste resultat opnaas
ved at lade oliestanden være midt mellem de to kontrolhaner.
En oliepind eller et maaleglas kan være en god hjælp
til at holde den rigtige oliestand.
Olietæt.
Nye typer pakdaaser til bagnav sikrer bedre at bagtøjsolien
ikke løber ud i bremserne.
Lad oliestanden i bagakslen være 1-2 cm under påfyldningshullet.
“KEWLAR” gearbaand.
Gearbaand fremstillet af et moderne materiale med meget stor slidstyrke.
Testet under meget haarde forhold.
T-toppakning.
Ny type toppakning med silicone (de røde striber).
Giver bedre tætning langs med udvendige kanter.
Denne toppakning skal ikke smøres med tætninmgsmasse, man skal
blot være opmærksom paa at pakningsfladerne er rene og tørre.
Topstykke tilspænding: 55 ft/lbs.
Varm motoren stille op i 15-20 minutter. Lad motoren afkøle (minimum 6 timer).
Efterspænd i samme rækkefølge.
Efterspænding igen efter 150-200 kilometer.
Tilspænding i denne rækkefølge:
Tændrør.
Elektrode afstand: 1/32″ (= 0,8 m/m)
Tændingstidspunkt:
– lav tænding (haandtag ved rattet helt op) = 3/32″ efter TDC (stempel paa vej ned)
Der findes forskellige værktøjer til formaalet, men et stykke svejsetraad
kan ogsaa bruges. Afsæt mærker paa traaden.
En anden metode kan være at stille tændingstidspunkt til 15 grader efter TDC,
maalt paa svinghjul/krumtap.
Hovedafbryder.
Det kan være en god ide at montere en hovedafbryder, saa din Ford T ikke har strøm i hele systemet ved stilstand. Hovedafbryderen monteres nemt og diskret i bunden af bilen i forbindelse med batteriets stelkabel. Hovedafbrydere faas i flere udgaver.
Trevlesi.
Denne trevlesi er meget effektiv og samler bl.a. trevler fra gearbanndene.
Forhaabentlig inden disse trevler stopper olierøret.
Benzinhane.
Vil du være fri for at kravle ned under bilen, for at lukke for benzinen, er
denne benzinhane løsningen. Monteres paa karburatoren.
Andersson Timer.
Andersson Timer er afløser for den traditionelle timer type med rulle.
Den er mere driftsikker, og kræver mindre tilsyn.
Ekstra olieforsyning.
Et udvendigt olierør giver ekstra smøring til motoren.
Og ekstra sikkerhed i tilfælde af at det indvendige olierør skulle tilstoppes.
Smøring af Ford T
Praktisk og pynter paa garagevæggen.
Ford T ledningsnet
Ford T 1919-25 med selvstarter.
Ford T 1926-27 med selvstarter.