Historier fortsat

Dæk reparation.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Der var mangel paa nye dæk under krigen 1940-45.
Paa billederne ses hvordan man reparerede 30×3½ vulstdæk til Ford T.


Tromlebremser
(forhåbentlig ikke dine)

scan-bmp


forskel


Længere paa literen

Der er i tidens løb gjort mange forsøg paa at faa Ford A-en til at
køre længere på en liter bensin.
I mit arbejde med ZENITH karburatorer har jeg fundet disse “naale”
“Naalene” var skruet i karburatorene i stedet for bundproppen, selve
naalen stak op i hoveddysen. Paa denne maade kunne man begrænse
bensinmængden gennem hoveddysen.


Alternativ brug af Ford A vandpumpe

Vandpumpe omdannet til aksel med slibesten.


Set i Ukraine.




Sammen med 30 andre folkedansere har jeg været til Folkedanser Festival i Ukraine. Vi besøgte byen Rivne, der ligger midtvejs mellem landets vestlige grænse og hovedstaden Kiew. Under besøget blev der ogsaa tid til at besøge byens kulturmuseum. Paa museets udendørs areal staar opstillet en del ældre effekter, bl.a. en Ford AA lastvogn (russisk fremstillet GAZ). Et skilt fortæller at AA-en har gjort tjeneste under 2. verdenskrig og kørt forsyninger frem til fronten. Efter krigen er den blevet brugt til civile formaal. Der er gennem tiden foretaget forskellige konstrutive ændringer, saasom hjemmelavede forskærme, andre lygter og horn, og forakselophænget er ændret til 2 langsgaaende bladfjedre, sporene fra den oprindelige tværgaaende forfjeder ses tydeligt. Et kig under motorhjælmen viser en Ford A motor, dog med enkelte forskelle fra det vi kender. AA-en er i daarlig forfatning og trænger til en kærlig haand.



En Ford A vækker begejstring hvor den kommer.



Ford A Pickup


En genial løsning!


Min Pick-up 1928 blev brugt til lidt af hvert.



Henry Ford’s første motor.