Historier

                          – – fra det virkelige liv:

“MATADOR”

Jeg har haft den gode og store oplevelse at møde vores folkekære
skuespiller Buster Larsen.
Det var i forbindelse med byfest i Ikast, Buster Larsen skulle optræde
som Grisehandler Oluf Larsen fra “Matador”.
Jeg blev hyret til at komme med min Ford A 1928 Pickup, som i den
anledning skulle være “Grisebil”.
1-Scan

Oluf Larsen’s hund var en Ikast-hund som kunne de samme tricks som den
rigtige “Kvik” fra “Matador”.
2-Scan-001

Det var meningen at “Oluf Larsen” selv skulle køre bilen, men det afstod han
fra. Han mente det blev for besværligt med høj og lav tænding, gearskifte, dobbelt
udkobling, m.v. Så jeg kørte bilen for ham.


“En god oplevelse”

Jeg besøgte i 1999 USA, primært for at opleve det store Swap Meet i Hersey, Pennsylvania.
Min datter Line var med. Paa en tur i omegnen kører vi igennem en lille by Bird-in Hand.
Her støder vi paa en forhandler af Ford A reservedele, Gene Renninger. Ham besøger vi,
og ser at han fører karosseridele “Made in Sunds”.
4-Scan-003“Det er da en god oplevelse”


“Tomgangsprøven”

Paa “Grænsetræf” afholdes der altid en “Tomgangsprøve”. Den, hvis motor kan præstere
laveste omdrejningstal pr.minut, vinder “Den gyldne karburator”.
“Den gyldne karburator” er en vandrepræmie, og skal derfor medbringes til næste
“Grænsetræf”, hvor man saa igen dyster om at præstere laveste omdrejningstal.
Man maa selv sørge for en lille messingplade med navn, aarstal, omdrejningstal, m.v.
Jeg har vundet en gang med min Pickup. med omdrejningstal: 244/min.
1-DSC00175
1-Den Gyldne karburator Norge 2000


“Ford A Phaeton 1929”

Dette var udgangspunktet:

1-Scan-001

2-Scan

Dette blev resultatet:
3-Scan-0034-Scan-002Ved Ringkøbingløbet 1985 vandt bilen 1.præmie for restaurering og originalitet.


 “Daarlig forbindelse”

OLYMPUS DIGITAL CAMERADa jeg skulle køre hjem fra mit sidste “Stumpemarked i Herning” 15.november 2014
ville min Pick-up ikke starte. Det er ikke sket før. Flere løsninger paa problemet blev
prøvet uden resultat. Problemet viste sig at være ved den stilbare del af platinerne,
der havde simpelthen dannet sig ir på gevindet. Ved at løsne skruen og dreje en halv
omgang frem og tilbage var problemet løst, og motoren startede.


“Henry Ford Museum”
 Dearborn, USA

3-Scan-0022-Scan-001Hewnry Ford’s “Quadricycle”
1-Scan“Quardricyclen” er udstillet paa museet.

Ford Motorsports HistoryI perioden 1901-13 var Henry Ford aktiv involveret i auto racing. Hans motiv var at fremme
sit navn og rygte, som et middel til at tiltrække investorer til en ny auto produktionsvirksomhed.
2-Scan-001Raceren “999” er ligeledes udstillet paa museet.


Paa Henry Ford Museet findes ogsaa, den Ford Lincoln som Præsident Kennedy kørte i da han blev skudt. Efter den episode blev bilen forsynet med skudsikker tag.



 AIR BAG

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Så kom der Air Bag i Ford’en.


Fidus mod oliespild

Et svagt punkt ved Ford A motoren, er det bagerste hovedleje.
Det bagerste hovedleje giver tit anledning til oilespild. Det kan der
være flere grunde til. Hvis lejet er i orden er der ikke oliespild.
Denne tilpassede “pind” har jeg fundet i ventilkammeret på en Ford A motor.
“Pinden” var anbragt i det hul hvor olien løber ned til bagerste hovedleje, fjederen
holdt “pinden” paa plads. Resultatet med fidusen har været, at der løb mindre olie
ned til bagerste hovedleje, og nok ogsaa mindre oliespild.
Jeg sætter dog spørgsmaal ved om fidusen er anbefalingsværdig.


Kobling. (om igen)

Min Ford A havde faaet den daarlige vane, at ruske forfærdelig i koblingen. Der var ikke andet at gøre end motoren ud for at se på koblingen. Ved første øjekast ingen synlige fejl. Men noget matte der gøres. Jeg monterede en anden koblingslamel, og fingrene paa trykpladen blev justeret. Den koblingslamel jeg monterede havde ligget paa hylden i mange aar, en NOS (new old stock) koblingslamel, som jeg havde tænkt der nok skulle blive brug for en dag. Motoren blev sat paa plads igen, og koblingen virkede som den skulle, ikke mere ruskeri, herligt.
Sommeren gik og bilen blev klodset op for vinteren.
Det blev foraar og tid for at køre Ford A igen. Men det var ikke saa lige til, nu kunne koblingen ikke koble fri. Der var ikke noget at gøre, selv en haardhændet behandling kunne ikke vriste koblingen fri.
Derfor blev turen det aar, med Vamdrup Ford A klub 5.juni Grundlovsdag, National køredag, kørt i MGA.

Saa maatte motoren ud igen. Det viste sig at den fine NOS koblingslamel jeg havde monteret, var rustet fast paa baade svinghjul og trykplade. Belægningen havde i tidens løb, medens den fine NOS koblingslamel laa paa hylden, optaget luftens fugtighed. Nu er en ny moderne koblingslamel monteret og min Ford A kører igen.


Vidste du ——–



——- at Ford familien ogsaa kører i MG???



Hvor langt mon en Ford A kører paa en sæk havre???
En Ford AA paa arbejde i Herning hovedgade i slutningen af 1940’erne.


Flere historier