MG TA 1936 billeder

Her kan du læse mere om min MG TA og se flere billeder:

MG TA 1936 (solgt)

Helt fra mine drengedage har jeg drømt om og ønsket mig en MG sportsvogn. Og den skulle være rød. For mig kan en MG kun være rød.

I 1979 gik ferieturen til England. Jeg havde hjemmefra studeret annoncer, forhandlere, priser, m.v. i diverse engelske bilblade (det var før internettet).

Turen til England foregik forøvrigt i en Ford A 1930 Standard Coupe, det gav mange gode oplevelser, og en god opmærksomhed i trafikken, som i England jo foregaar i venstre vejside.

Fa. MOTOR-BUILD,ltd. i Hounslow lidt vest for London havde en MG type TA aarg. 1936 til salg. Bilen var rimelig komplet, og havde den originale motor. Den tidligere ejer havde paabegyndt restaurering med mere eller mindre held. Der var nye forskærme, men til en nyere aargang.
Jeg købte bilen og fik arrangeret transport til Danmark.

1-ScanPaa havnen inden afsendelsen til Danmark.

16-MG TA 01Efter ankomsten til Sunds i sommeren 1979

Bilen blev adskilt total, undervognsdelene sandblæst, grundmalet og lagt paa hylder. Der gik nu en del aar hvor der ikke skete saa meget med bilen. Det daglige arbejde med Ford T og A skulle passes.

17-MG TA 02

18-MG TA 03

Jeg begyndte dog saa smaat med at købe nye dele, som jeg vidste skulle bruges, hjem fra England. Jeg erfarede at det er godt at være i god tid, når man skal handle med englændere.

Olietrykmaaleren skulle renoveres, og jeg spurgte saa i forvejen om en ombytnings var paa lager, det blev bekræftet. Men saa da min gamle olietryksmaaler var kommet der over, saa skulle den sendes til reparation, der var ikke en ombytnings på lager. Det tog jo saa et stykke tid. Saadan har det været i flere tilfælde i forbindelse med at skaffe reservedele fra England.

Englændernes forretningsgang svarer ikke helt til hvad jeg er vant til, naar jeg handler med USA.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En stor del af træværket i karosseriet maatte fornyes, og karosseripladerne var en del angrebet af rust, enkelte dele maatte helt fornyes. Fordelen ved et saadant karosseri er, at naar man naar op i vindueshøjde, saa er man færdig med karosseriarbejdet.

36-MG TA 04

24-MG TA 05

Forskærmene der var paa bilen var jo nye, men til en nyere aargang. Heldigvis havde en god bekendt et par originale TA forskærme liggende, dem laante jeg. Som det ses paa billederne er den nederste kant langs med chassisrammen helt forskellige. TA skærmene har en foldesamling, der hvor nederste kant og resten af skærmen mødes.

19-MG TA 06

20-MG TA 07

Bagskærme og trinbrædder var der ogsaa en del svejse- og opretningsarbejde paa.
Min gode bekendte havde ogsaa bagskærme og trinbrædder jeg kunne laane.

22-MG TA 08

21-MG TA 09

23-MG TA 10

Nu begynder bilen at tage form. Døre, motorhjælm og til sidst skærme og trinbrædder bliver tilpasset.

25-MG TA 11

26-MG TA 12

Endelig kom den dag da det hele kunne køres til maler.

29-MG TA 13

Karosseridele hjemme igen fra maleren. Nu begynder bilen at tager form.

32-MG TA 14

30-MG TA 15

33-MG TA 16

Pga. revner i motorklokken er der blevet isat forringer. Nye stempelringe skaffede jeg hjem fra Holland. Ligeledes er der isat ventilsæderinge, saaledes at den kan køre blyfri. Gearkassen fik nye lejer, det viste sig at rullelejer til Ford A passede. Ogsaa lejer ved kron- og spidshjul er fornyet.

35-MG TA 17

39-MG TA 17-1

12-MG TA 17-2

Nyt instrumentbræt skæres ud efter det gamle, nyt ledningsnet er indkøbt og monteres. Batterierne er anbragt i bunden af bilen, foran bagakslen. Bilen har 12 volt el-system. Jeg har monteret en hovedafbryder på et praktisk sted.

37-MG TA 18

31-MG TA 19

28-MG TA 20

34-MG TA 21

Nyt indtræk købt hjem fra England. Der skulle en del tilpasning til. Bundmaatter klippet til og kantet.

27-MG TA 22

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Et kig paa undervognen. Koblingshuset har en svejsning fra tidligere i bilens tilværelse. Kobling: Enkeltplade-kobling med korkpropper, der gaar i oliebad.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Motorrummet

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Udsigt over instrument-panelet fra førersædet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Endelig efter 26 aar blev bilen klar og indregistreret 1. september 2005. Det er en spændende bil og den er ikke kedelig at køre i.

Bilen er solgt