MG TA 1936 billeder

Her kan du læse mere om min MG og se flere billeder:

Helt fra mine drengedage har jeg drømt om og ønsket mig en MG sportsvogn. Og den skulle være rød. For mig kan en MG kun være rød.

I 1979 gik ferieturen til England. Jeg havde hjemmefra studeret annoncer, forhandlere, priser, m.v. i diverse engelske bilblade (det var før internettet).

Turen til England foregik forøvrigt i en Ford A 1930 Standard Coupe, det gav mange gode oplevelser, og en god opmærksomhed i trafikken, som i England jo foregår i venstre vejside.

Fa. MOTOR-BUILD,ltd. i Hounslow lidt vest for London havde en MG type TA årg. 1936 til salg. Bilen var rimelig komplet, og havde den originale motor. Den tidligere ejer havde påbegyndt restaurering med mere eller mindre held. Der var nye forskærme, men til en nyere årgang.
Jeg købte bilen og fik arrangeret transport til Danmark.

1-ScanPå havnen inden afsendelsen til Danmark.

16-MG TA 01Efter ankomsten til Sunds i sommeren 1979


Bilen blev adskilt total, undervognsdelene sandblæst, grundmalet og lagt på hylder. Der gik nu en del år hvor der ikke skete så meget med bilen. Det daglige arbejde med Ford T og A skulle passes.

17-MG TA 02

18-MG TA 03


Jeg begyndte dog så småt med at købe nye dele, som jeg vidste skulle bruges, hjem fra England. Jeg erfarede at det er godt at være i god tid, når man skal handle med englændere.

Olietrykmåleren skulle renoveres, og jeg spurgte så i forvejen om en ombytnings var på lager, det blev bekræftet. Men så da min gamle olietryksmåler var kommet der over, så skulle den sendes til reparation, der var ikke en ombytnings på lager. Det tog jo så et stykke tid. Sådan har det været i flere tilfælde i forbindelse med at skaffe reservedele fra England.

Englændernes forretningsgang svarer ikke helt til hvad jeg er vant til, når jeg handler med USA.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA


En stor del af træværket i karosseriet måtte fornyes, og karosseripladerne var en del angrebet af rust, enkelte dele måtte helt fornyes. Fordelen ved et sådant karosseri er, at når man når op i vindueshøjde, så er man færdig med karosseriarbejdet.

36-MG TA 04

24-MG TA 05


Forskærmene der var på bilen var jo nye, men til en nyere årgang. Heldigvis havde en god bekendt et par originale TA forskærme liggende, dem lånte jeg. Som det ses på billederne er den nederste kant langs med chassisrammen helt forskellige. TA skærmene har en foldesamling, der hvor nederste kant og resten af skærmen mødes.

19-MG TA 06

20-MG TA 07


Bagskærme og trinbrædder var der også en del svejse- og opretningsarbejde på.
Min gode bekendte havde ogsaa bagskærme og trinbrædder jeg kunne laane.

22-MG TA 08

21-MG TA 09

23-MG TA 10


Nu begynder bilen at tage form. Døre, motorhjælm og til sidst skærme og trinbrædder bliver tilpasset.

25-MG TA 11

26-MG TA 12


Endelig kom den dag da det hele kunne køres til maler.

29-MG TA 13


Karosseridele hjemme igen fra maleren. Nu begynder bilen at tager form.

32-MG TA 14

30-MG TA 15

33-MG TA 16


Pga. revner i motorklokken er der blevet isat forringer. Nye stempelringe skaffede jeg hjem fra Holland. Ligeledes er der isat ventilsæderinge, således at den kan køre blyfri. Gearkassen fik nye lejer, det viste sig at rullelejer til Ford A passede. Også lejer ved kron- og spidshjul er fornyet.

35-MG TA 17

39-MG TA 17-1

12-MG TA 17-2


Nyt instrumentbræt skæres ud efter det gamle, nyt ledningsnet er indkøbt og monteres. Batterierne er anbragt i bunden af bilen, foran bagakslen. Bilen har 12 volt el-system. Jeg har monteret en hovedafbryder på et praktisk sted.

37-MG TA 18

31-MG TA 19

28-MG TA 20

34-MG TA 21


Nyt indtræk købt hjem fra England. Der skulle en del tilpasning til. Bundmåtter klippet til og kantet.

27-MG TA 22

OLYMPUS DIGITAL CAMERA


Et kig på undervognen. Koblingshuset har en svejsning fra tidligere i bilens tilværelse. Kobling: Enkeltplade-kobling med korkpropper, der går i oliebad.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA


Motorrummet

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA


Udsigt over instrument-panelet fra førersædet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA


Endelig efter 26 år blev bilen klar og indregistreret 1. september 2005. Det er en spændende bil og den er ikke kedelig at køre i.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA